La vaga compta amb el consens d’un nombre significatiu de membres dels tribunals, que han ratificat la convocatòria
Després que la Conselleria d’Educació anunciara que no abonarà les gratificacions per assistència als tribunals d’oposicions (que ja s’ha aplicat retroactivament als tribunals del cos de mestres de 2024), els tribunals d’oposicions han decidit plantar cara a aquesta retallada en les seues condicions laborals.
Cal recordar que fins les oposicions de 2023 els tribunals d’oposicions cobraven amb normalitat les assistències als tribunals. Així a l’any 2023 la presidència i la secretaria dels tribunals cobrava 90 €/dia i els i les vocals 74,50 €/dia, unes quantitats que ara deixen de cobrar a partir de la finalització de les activitats lectives, és a dir, a partir del 19 de juny. En el cas de les especialitats de FP aquestes quantitats poden no percibir-se tampoc en maig i juny, donat que es sol treballar matí i vesprada.
A més, aquest any també s’ha decidit que els tribunals hagen de realitzar les proves i corregir en jornades lectives. Aquest treball de tribunal s’ha de fer després de la nostra jornada laboral lectiva, les correccions dels treballs, les proves, les reunions amb mares i pares així com al centre. En definitiva, sobrecarreguen de treball a les persones que estan als tribunals avaluadors així com a les persones opositores, en lloc de facilitar la tasca extraordinària que se’ls exigeix a tots dos col·lectius.
Més d’una tercera part dels tribunals s’han organitzat per acordar mobilitzacions davant d’aquesta brutal retallada i han sol·licitat als sindicats la convocatòria d’una vaga per al 31 de maig, quan està previst que se celebre la prova pràctica. D’aquesta manera, el pròxim 24 de maig, quan es durà a terme la prova teòrica, els tribunals podran informar les persones aspirants de la convocatòria de la vaga, que en cap cas va contra els interessos de les persones aspirants, sinó com a mesura de pressió a la Conselleria d’Educació perquè rectifique i abone les gratificacions íntegrament.
Els tribunals en vaga han volgut manifestar la seua empatia i comprensió cap a l’esforç que els seus companys i companyes fan presentant-se a l’oposició amb un enorme sacrifici personal i familiar. Aquesta mesura ha sigut necessària després de la reiterada negativa de la Conselleria a negociar res.
De moment, els sindicats que han atés la petició dels tribunals han estat STEPV-IV (Sindicat de Treballadores i Treballadores de l’Ensenyament del País Valencià) i CSO (Consell Sindical Obrer). Els sindicats convocants i els tribunals d’oposició no acaben d’entendre perquè la Conselleria d’Educació ha pres aquesta decisió unilateralment si la normativa que regula les gratificacions als tribunals d’oposició no ha canviat. Tampoc tenim constància que en altres àmbits de la funció pública es deneguen aquestes retribucions. ni tampoc en cap altre territori autonòmic s’ha volgut no remunerar la tasca de tribunal, que no està entre les funcions del professorat segons la LOMLOE.
Tant els sindicats convocants com els tribunals d’oposició esperen que la Conselleria d’Educació reaccione a aquesta convocatòria de vaga i convoque el comitè de vaga per a solucionar un conflicte laboral que mai s’hauria d’haver produït.
En cas contrari, les mobilitzacions continuaran durant el període d’oposicions. Les organitzacions convocants i els tribunals d’oposició no es responsabilitzen de la manca de resposta, si és el cas, de la Conselleria d’Educació en cas que no atenga les reivindicacions plantejades, que són justes i ajustades a la legalitat vigent, ja que els únics responsables d’aquesta situació són els responsables de la Conselleria d’Educació.
El que es reclama és, simplement, retornar a la normalitat en els abonaments de les gratificacions que fins a 2023 s’han abonat amb total normalitat.

